Smilende barn på plen

Vi nordmenn er verdensmestre i frivillighet, og dugnadsånden er helt unik. Denne ånden er det viktig å ta vare på. 

Lag, foreninger, skoler, kor, foreninger og korps er avhengige av at frivillige ildsjeler organiserer og håndterer dugnad – bestiller og leverer – og selvsagt kjøper.

Vi vet at dugnad ikke alltid er lett for den eller de som har tatt på seg ansvaret for å gjennomføre dugnaden. Det er mange ting å koordinere – få ut informasjon om dugnaden, få travle familier til å forplikte seg til å selge dopapir eller kaker, oversikt over- og purring på betalinger. Alt dette føres gjerne i en oversikt i excel eller lignende. For foreldre og andre bidragsytere kan den tradisjonelle dugnaden være noe som skaper ytterligere stress i en allerede hektisk hverdag.

 

«Frivillig arbeid gjennom dugnad er en avgjørende ressurs for et idrettslag og er ofte helt nødvendig for at medlemmene skal kunne få et godt aktivitetstilbud. Dugnadsarbeid bør oppleves som sosialt, gøy og frivillig, og vil da kunne bidra til å styrke fellesskapet i idrettslaget.»

Norges Idrettsforbund

 

Hvordan kan du forenkle dugnad-håndteringen?

Vi i deltager.no har gjennom flere år jobbet tett med mange lag og foreninger. Da vi så at flere av våre arrangører satte opp sine dugnader på deltager.no, innså vi at våre kunder hadde tatt i bruk en mulighet i systemet som vi selv ikke hadde tenkt på.

Vårt mål i alt vi gjør, er å tilby våre brukere gode løsninger som tilrettelegger for en enklere hverdag. Derfor tok vi utgangspunkt i dugnadene som allerede var satt opp hos oss, og satte sammen en helhetlig pakke for å gjøre det enda enklere – Digital Dugnad. Med Digital Dugnad ønsker vi å ta vårt arbeid med å forenkle hverdagen et skritt lenger, ved å inngå avtaler med noen av Norges største leverandører for dugnadsartikler. Vi har valg å samarbeide med Nordkak, Dugnad24 og Norsk Folkehjelp. Både fordi klubbene skal føle seg trygge på at de får kvalitetsprodukter, og fordi dette er partnere med ressurser til å hjelpe til med oppsett av Digital Dugnad.

 

Enklere dugnad betyr mer tid til andre ting

Med Digital Dugnad slipper man ulempene som ofte er forbundet med tradisjonell dugnad. Den administrative jobben for klubbene forenkles, men det blir også enklere for sluttbrukerne som skal kjøpe dugnadsartikler fra klubben. De fleste som har barn i et idrettslag, har en hektisk hverdag. Derfor ønsker vi at kjøp av dugnadsartikler skal være enkelt for både klubb, lag, utøvere og foresatte. Digital dugnad betyr at man går bort fra Excel-skjemaer og uoversiktlig lister over hvem som bestilte hva, til et skjema på nett som samler alle bestillinger og betalinger på ett sted. Slik at klubben, utøvere og foreldre kan bruke sin tid på andre ting.

 

Salg av andre dugnad-produkter

Uansett hvilke dugnadsartikler du selger, kan du sette opp Digital Dugnad hos oss, men velger man en av våre partnere vil man få et helt ferdig konsept hvor alt er ivaretatt.

Vi har inngått disse samarbeidene for å vise at vi ønsker å bidra i alle aspekter som omfatter det å drive en klubb. Det er ikke så lenge siden vi lanserte konseptet ”Alt på ett sted”, der vi tilbyr et medlem- og arrangementssystem i tillegg til en egen klubb-app. Med lansering av Digital Dugnad underbygger vi våre ambisjoner om å være en preferert samarbeidspartner til idretten på alle områder.

Kontakt oss for å komme i gang!