blogg-facebook-live

Etter å ha sjonglert logistikken rundt ditt neste arrangement hos Deltager.no sjekker du Facebook og får et varsel som forteller deg at noen i ditt nettverk er «live». Du lurer på om dette bare er enda en ny funksjonen du mest sannsynlig aldri vil ha bruk for. Men hva hvis det er en måte du kan bruke dette på som vil gagne arrangementet ditt? Og enda viktigere, hva om Facebook Live kan øke arrangement deltagelse?

Spoiler alert: Det kan det!

 

Hva er Facebook Live?

Facebook Live lar deg kringkaste video i sanntid til dine følgere, i tillegg til direkte til en arrangement side eller gruppe – alt gjort fra din mobile enhet. Mens du filmer kan følgerne dine delta og engasjere seg gjennom likes og kommentarer.

Siden funksjonen ble lansert sent i 2015 har et voksende antall merker og bedrifter benyttet seg av Facebook Live for å engasjere følgerne sine, øke deltagelse på arrangementer og bygge opp merkevarene sine. Under OL i Rio 2016 bidro Facebook Live til at verden fikk et eksklusivt backstage pass til utøverne og åpned opp en helt ny måte for sponsorer å samhandle med publikum på.

For deg og dine arrangementer er Facebook Live en mulighet til å vokse.

Fordelene ved å gå «live»

En av de vanligste mytene om live video er at det er dyrt. Men ifølge Amber van Moessner fra Livestream er «live video en verdig investering for mange forskjellige typer arrangementer; store som små.» I et webinar om temaet forklarer hun at livestreaming kan være gunstig selv for små arrangementer og la frem sterke tall for å få bedrifter til å virkelig vurdere å bruke live video under deres neste arrangement. Her er en liten smak av noe av de:

  1. Live video er ekstremt engasjerende: Ifølge Facebook Live bruker brukere mer enn 3 ganger så mye tid og kommenterer 10 ganger mer når videoen er live.
  2. Live video skaper oppmøtevekst: 30% av brukere som ser en livestream av et arrangement vil delta på samme arrangement påfølgende år.
  3. Live video er kostnadseffektivt: Det er en vanlig feiltakelse at live video er kostbart, men takket være verktøy som Facebook Live kan hvem som helst utnytte teknologien og se en positiv avkastning på invisteringen.

Kom i gang med Facebook Live

Facebook Live er enkelt tilgjengelig fra din iOS eller Android enhet via Facebook appen. Måten det fungerer på er enkelt: gå inn på Facebook siden din eller arrangementet ditt og istedenfor å skrive inn tekst, se etter «live Video» knappen. Derfra vil du bli bedt om å angi en beskrivelse.

Men før du går «live» bør du ta i betraktning begrensningene til din mobile enhet.

Som med alt videoinnhold er produksjonsverdi viktig for suksess. Hvis følgerne dine ikke kan se eller høre hva som foregår er det en stor sjanse for at de ville falle av. Så det lureste er å avstå fra å bruke en mobil enhet for å fange handlingen som utspiller seg på scenen. Men mobile enheter er bedre egnet for å gi følgerne en sniktitt av arrangement forberedelsene eller hva som skjer i kulissene.

Facebook Live

Her er noe tips Facebook gir for å få mest mulig ut av Facebook Live:

  1. Send ut et varsel: Skap forventning ved å la følgerne dine få vite i forkant når du går «live». Facebook anbefaler å sende ut et varsel 24 timer i forkant for å oppnå best resultat.
  2. Sjekk internett tilkoblingen: Hvis du har svakt signal eller dårlig wi-fi vil live videoen din bli hakkete eller utilgjengelig. Så ikke gå «live» før du har sjekket at du har bra signal.
  3. Ikke dropp en beskrivelse: Som nevnt tidligere ber Facebook Live ber deg om å angi en beskrivelse før du trykker på «Go Live» knappen. Være sikker på at du lager en beskrivelse som fanger oppmerksomheten til følgerne dine og gir de litt informasjon om hva de kan forvente seg.
  4. Engasjer deg i kommentarfeltet: Etter at live videoen er over må du ikke glemme å gå tilbake for å svare på eventuelle kommentarer fra følgerne dine.
  5. Varighet er viktig: Hvis videoen er for kort gir du ikke følgerne dine god nok tid til å få det med seg.

Nå har du fått noen tips om hvordan du kan bruke Facebook Live til å heve ditt arrangement til et nytt nivå, eller om du bare ønsker å prøve deg på noe nytt for å få et større publikum på Facebook eller deltagere på dine arrangementer. Sett opp et nytt arrangement hos Deltager.no og prøv det ut!