Mann bruker iPad til annonsering

Det er mange måter du kan sørge for at målgruppen din finner frem til ditt arrangement og påmeldingsside på nett. Én ting kan du være helt sikker på, og det er at dersom du ikke tar i bruk annonsering for å treffe målgruppen, kan du gå glipp av mange potensielle kunder og deltagere.

For et par innlegg siden gikk vi igjennom apper og programmer som kan gjøre arrangørhverdagen enklere. I dette innlegget forteller vi litt om to annonseringsmuligheter du bør vurdere dersom du driver med kurs, seminar, eventer eller andre arrangementer der du ønsker å motta flest mulig påmeldinger. Begge formene for annonsering er et fag i seg selv, så vi vil kun berøre «toppen av isfjellet» – men det finnes mange gode ressurser som kan hjelpe deg videre, både guider på nett, og kurs / seminar holdt av profesjonelle aktører.

Det finnes mange ulike plattformer for digital markedsføring – men felles for de aller fleste av disse, er at du må ha en hjemmeside eller landingsside hvor besøkende kan få mer informasjon. To av de vanligste plattformene for digital annonsering, er Google Adwords og Facebook. Begge disse verktøyene kan administreres uten profesjonell hjelp, men det er alltid lurt å sette seg godt inn i verktøyene, for eksempel ved å gå på kurs.  Både Google Adwords og Facebook-annonsering er uten faste kostnader, og dersom du gjør det riktig, kan det gjennomføres relativt rimelig.

Google Adwords

Søkemotoren Google står for ca 95% av all søketrafikk på verdensbasis – også i Norge. Når du søker etter noe på Google, har du kanskje lagt merke til at de øverste treffene som regel er merket med ‘Annonse’. Disse annonsene baserer seg på søkeord, og det er forhåndsdefinert at dersom du ‘abonnerer’ på disse søkeordene, vil din annonse komme opp ved søk, gitt at budet ditt er høyt nok, og en rekke andre faktorer. Dette betyr at ved populære søkeord, som mange ønsker å annonsere på, må du betale mer per klikk enn for søkeord med færre konkurrenter.

Dersom du er en arrangør, som skal arrangere eksempelvis et kurs i rafting, kan man tenke seg at du ønsker å annonsere på søkeordet ‘raftingkurs’. Dersom dine kurs kun gjennomføres i Oslo, kan du annonsere på søkefrasen ‘raftingkurs oslo’.

En av de største fordelene med å ta i bruk Google Adwords, er at du treffer din potensielle kunde akkurat i det øyeblikket han eller hun er på utkikk etter akkurat det du kan tilby.

Facebook Annonsering 

Facebook tilbyr mange ulike måter å nå din målgruppe, til relativt lave kostnader. Har du allerede en kundeliste kan du laste denne opp på Facebook og nå kundene dine der. Du kan også lage et speilpublikum av disse kundene. Dette betyr enkelt forklart at du lager et publikum av Facebook-brukere som ligner de som allerede er kunder av deg – mtp. interesser, likes, alder, sted etc. Dersom du målretter din Facebook-markedsføring mot disse, vil du øke potensialet for at Facebook-annonsene dine vises til riktige personer.  Du kan også velge publikum basert på interesser, lokasjon, alder etc. uten å bruke kundelisten din.

Du kan enkelte ‘fremme’ eller ‘booste’ et innlegg du har lagt ut til riktig publikum, ved å klikke på ‘Fremme’-knappen nederst til høyre i innlegget. Dersom du er litt mer avansert kan du bruke Facebook sin egen PowerEditor for å lage annonser – her er det flere muligheter og enda bedre kontroll.

Fremme-knappen på Facebook

Husk at Facebook har en rekke regler for innlegg som skal fremmes, blant annet kan ikke bilder inneholde for mye tekst for at annonsen skal godkjennes. Du finner Facebooks retningslinjer for annonser her.

 

Begge disse formene for annonsering er noe du kan utforske på egenhånd.  Det er mulig å opprette en konto for annonsering med Adwords selv, men det kan fort koste mer enn det smaker dersom du ikke har lært deg hvordan det fungerer. Enkel fremming av innlegg på Facebook, er enklere å sette i gang med.

Litt avhengig av din målgruppe, anbefaler vi at du forsøker deg på Facebook først, da verktøyet deres for fremming av innlegg er relativt enkelt å sette seg inn i. Ønsker du å starte med Adwords, bør du få hjelp av en av Googles godkjente partnere, eller eventuelt lese deg grundig opp på egenhånd før du begynner. Du finner informasjon fra Google her.