Sommerleir har i lang tid vært sommerens høydepunkt for mange barn og unge, en fantastisk mulighet til å lære nye ting, stifte nye bekjentskap og være sammen med gamle og nye venner.
Det finnes et mylder av sommerleire, relatert til alt fra idrett, kunst, religion eller politikk, for alle ulike aldre og med ulik varighet. Vi gir deg noen tips som kan sørge for å ta nettopp din sommerleir eller -skole til nye høyder! I dette innlegget vil vi sette fokus på den viktige påmeldingssiden.

En god påmeldingsside

Mange av dine potensielle deltagere googler eksempelvis «sommerleir + oslo», eller arrangementsnavnet ditt. Ofte vil en av de første sidene som kommer opp være www.deltager.no/»ditt_arrangementsnavn», og ikke din egen nettside. Potensielle deltagere vil også kunne gå inn på deltager.no og søke opp arrangementet på våre søkesider.

Dette betyr at det er svært viktig å ha fokus på følgende når man vil maksimere potensialet til sin påmeldingsside:

  • Gi nok informasjon
    Bruk påmeldingssiden til å informere, ikke bare om arrangementet, men også om hvem du eller dere er, og annet som kan være relevant. Dersom både foreldre og barn skal finne påmeldingssiden interessant, må du gi informasjon både som viser at  din leir som et trygt valg for barn og ungdom, samtidig som du legger vekt på morsomme aktiviteter.
  • Bruk bilder eller video
    Det er ingenting som virker mer kjedelig enn en hvit side med sort tekst, helt uten bilder eller video. Dersom du ikke har bilder og video fra tidligere år, kan du bruke bilder fra lokasjonen, eller bilder av de typen aktiviteter som vil være på leiren eller skolen.
  • Del arrangementet
    Del lenken til arrangementet ditt i de kanalene du har tilgjengelig, eksempelvis Facebook, Twitter, Instagram og nyhetsbrev. For at barn, ungdom eller foreldre skal finne frem til akkurat deres leir, må du sørge for å være til stede i kanalene disse befinner seg, med budskapet som er interessant for dem. Du vil eksempelvis kanskje ha litt ulikt budskap til en forelder, enn til ungdommen. Dette krever litt undersøkelser og arbeid, men er vel verdt det. Lag deg noen hypoteser, og test ut! Kanskje ønsker foreldre litt mer praktisk og betryggende informasjon, mens det som vil friste ungdommen er en video med alt det morsomme man opplever på leir? På Facebook, som er en av vår tids største markedsføringskanaler, er det veldig enkelt å målrette innleggene dine mot ulike aldersgrupper, interesser og geografisk lokasjon.Det er mange ting som påvirker hvor mange påmeldinger du vil få til ditt sommerarrangement, som etterspørsel, lokasjon, dato, markedsføring etc., men det å ha en god påmeldingsside er noe som er viktig uansett – og kanskje kan gi deg deltagere fra andre kanaler enn de du aktivt deler i – for eksempel via Google-søk.

I tillegg til denne blogg-serien, ønsker vi også være en ressurs for de mange frivillige og organisasjoner og bedrifter som legger ned hardt arbeid i å skape gode opplevelser for barn og ungdom.

Derfor frigjør vi funksjonalitet som forenkler administrasjonen rundt sommerleir og sommerskoler, uten ekstra kostnad til deg som arrangerer denne typen arrangementer.

Finn ut mer her