#1 LinkedIn for arrangører – hvordan bygge profil

Vi vil i en serie på tre blogginnlegg forklare hvilke triks og tips som kan være smart og følge for deg som arrangør. Dersom du har behov for en dypere forståelse over oppsett av profil, anbefaler jeg at du først ser denne filmen, som viser deg veien til en komplett profil.

Vi vil i en serie på tre blogginnlegg forklare hvilke triks og tips som kan være smart og følge for deg som arrangør. Dersom du har behov for en dypere forståelse over oppsett av profil, anbefaler jeg at du først ser denne filmen, som viser deg veien til en komplett profil.

 

Målgruppe

LinkedIn er overlegent best på B2B målretting. Du kan velge om du skal nå ut til beslutningstakere eller bygge omdømme blant studenter. LinkedIn er en super plattform med store muligheter for B2B firmaer, eller enkeltmannsforetak. Øyeblikket vi går inn på LinkedIn tenker vi enten på jobb eller karriere. Har du tjenester eller produkter som kan forenkle arbeidsdagen, når du derfor best ut på sosiale medier gjennom denne kanalen.

 

Behov

I 2019, skal man kalle seg for markedsfører eller problemløser? Markedsføring på sosiale medier handler om å tiltrekke seg rett publikum, gjennom riktig budskap. For å skape interessante innlegg må man finne problemet målgruppen har. Deretter hvordan man kan tilrettelegger problemet, og viktigst av alt -løse det. Hva vi tilbyr for å løse problemet, må ha nok verdi for den eksponerte, for å få dem til å klikke. Man legger derfor bort tanken om å «pushe produkter ut», da dette vil skape misnøye.

Sosiale medier er generelt ikke kanaler vi bruker når vi skal løse et kjøpsbehov. Om du behøver en ny pc til jobben, går du ikke inn på LinkedIn, men til Google for å finne hvilken PC som best dekker dine behov. På lik måte er man derfor nødt til å tenke: hvilke behov kan mitt produkt/tjeneste løse? For å forstå mer om hvordan man bør tenke rundt LinkedIn og bevissthet, se videoen under

Innhold

Sosiale kanaler som LinkedIn når man målgruppen basert på hvem dem er (eksempelvis type stilling) ikke hva de skal (se etter sosiale medier kurs). Når du forsøker å nå ut til spesifikke grupper, burde du tenke hva som interesserer dem, og hvordan ditt budskap skal formuleres for å nå ut. Gjør derfor flere tester, hvor du tar for deg ulike målgrupper. Både for å skape mer innhold i dine kanaler, men også for å nå ut til ulike grupper på en bedre måte. Oppnår du relevans er det større sannsynlighet for liking og deling, noe som er svært viktig for å spre budskapet.

 Under ser du bilde av Deltagers versjon av salgstrakten. Typisk vil du i sosiale medier nå nivåene; bevissthet og oppdage. Det er her innhold og markedsføring må skje gjennom merkevarebygging. De nedre nivåene er mer salgsrettede, og vil derfor skje gjennom andre plattformer.

For å sette “ansikt” på denne prosessen kan man se for seg at bevissthet tar form av en ukjent person, oppdage er en innteressert person:

Nivå 1: Ukjent
Det er stor sannsynlighet for at den eksponerte personen aldri har hørt om deg. Her burde du forsøke å knytte kontakt, gjennom å vise hvem du er, og hvorfor dine produkter og tjenester er relevant.

Nivå 2: Interessert
Dette gjelder de som kjenner til deg, eller det du tilbyr, slik som følgere av profilen. Blant denne gruppen finner du dem som har større sannsynlighet til interaksjon, som å klikke på oppdateringer og tilbud.

Kort oppsummert bygges LinkedIn profilen din av innhold, gjennom engasjement og oppdateringer. For å nå ut med rett type innhold må du forstå hvem du snakker med, og hvor godt de kjenner deg. Neste blogginnlegg vil ta for seg hvordan du bruker LinkedIn, og hvordan du skaper godt og riktig innhold på din plattform.

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2019 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies