1. Har jeg gitt tydelige salgsbetingelser?
Et spørsmål mange deltagere stiller for tiden er; hva vil skje med pengene dersom arrangør eller deltager avlyser. De fleste ønsker en viss kontroll i forkant av en påmelding, og vil lese igjennom salgsbetingelsene for et arrangement. På Deltager.no anbefaler vi at du legger ved dine salgsbetingelser til ditt påmeldingsskjema.
Er du arrangør hos oss? Les hvordan du kan legge ved samtykkeskjemaer her
2. Har jeg beskrevet smitteverntiltak?
Mange deltagere fraviker for å melde seg på arrangement i denne perioden, i frykt for å «spre smitte». Ser du at dine arrangement får mange visninger eller klikk, men få påmeldte, kan det være at flere vurderer ditt arrangement som utrygt eller “i gråsonen” med tanke på smitterisiko. Som arrangør er det viktig å forsikre deltagerne om at det er trygt å delta på dine arrangement. Vær derfor klar på hvordan du vil tilrettelegge ditt arrangement, for å sikre trygge rammer.
3. Gir jeg god nok informasjon på påmeldingssiden?
For å besvare spørsmålet kan du forsøke å lese påmeldingssiden “med noen andres øyne”, eller be om hjelp til å lese igjennom. Vurder deretter om man får nok informasjon for å besvare de spørsmålene man har ved påmelding til ditt arrangement. Vurder og om det er for mye tekst, som kan gjøre at man ikke får med seg det som er nødvendig.
Husk at mange kun deler direkte-lenke til ditt arrangement videre til venner, slik at påmeldingssiden blir første møte med deg og ditt arrangement. En god regel bør være at man kan gå direkte inn på påmeldingssiden, og bli møtt med nok og riktig informasjon, slik at interessen fører til en påmelding.
4. Er det vanskelig å melde seg på?
Jo mer en påmelding krever av en deltager, jo mindre sannsynlighet er det for at man velger å gå igjennom med et kjøp. Mange velger å benytte et påmeldingssystem for å gjøre kjøpsreisen enklere for sine deltagere. Velger du dette er det og viktig å gå igjennom stegene og se på hvor mye informasjon du etterspør, og hvor «naturlig» det vil være for deltageren og gjennomføre dette.
5. Har jeg promotert arrangementet riktig?
Arrangement som alle produkter og tjenester, trenger en markedsstrategi. Du kan lære mye av å vurdere hvilke kanaler du møter dine deltagere. Her er det å viktig og vurdere hvordan du best kommuniserer med nye og eksisterende deltagere. I tillegg bør du undersøke hvordan du skaper oppmerksomhet for å bygge kjennskap rundt deg og din bedrift.
6. Har jeg valgt riktig salgsstrategi?
Naturligvis har billettsalget en start og en slutt, og de fleste planlegger hvordan dette skal gjennomføres. Flere glemmer derimot «mellom fasen» av salget. Deler du grovt inn billett salget i tre faser, og legger en plan rundt hvordan du skal maksimere potensialet i hver fase, kan du både øke påmeldingene og lære en hel del om dine kunder.
7. Hvordan engasjere eksisterende deltagere?
Det er lettere (*billigere) og holde på en eksisterende kunde, enn å finne nye. Det kan derfor være svært lærerikt å gå igjennom din kundegruppe, og fortsette å skape engasjement blant disse, da eksisterende kunder oftest er mottagelig for å høre mer om dine fremtidige arrangement.
Ønsker du å lære mer om hvordan dette gjennomføres i praksis?
Last ned gratis e-bok
10 enkle tips for å lykkes med ditt arrangement

- Hvordan lykkes med dine arrangement under koronasituasjonen
- Hvordan du kan effektivisere din hverdag
- Hva du kan gjøre for å engasjere dine deltagere, og få flere påmeldte
- Hvordan du kan bruke digital markedsføring for å annonsere dine kurs