Event trender i 2020

Det er et nytt år og nye muligheter. Som arrangør er det viktig å være oppdatert på hvilke trender som rører seg i markedet, og hvilke forventninger deltagerne har til deg. Vi har samlet de viktigste trendene for deg!

Miljøvennlig arrangementer

Miljø og klima var en av de største sakene i nyhetsbilde 2019. Større artister gikk blant annet ut med miljøkrav til arrangører. Dette har skapt ringvirkninger, der deltagere vil være mer oppmerksomme på både materialbruk og sorteringsrutiner rundt et arrangement. 

Vi går inn i et år, der forbrukere er mer varsomme på miljøfotavtrykkene til et arrangement, og hvilke aktører man velger å støtte.

Webinar & e-læring

Webinar & e-læring utnytter fordelen med internett ved at alt skjer over datamaskinen. Deltagere gjør sin påmelding via et påmeldingssystem som Deltager.no, også holdes kurset / seminaret over nett via læringsmoduler eller live-stream.

Deltagere kan kommunisere med arrangøren over nett, og dermed tilrettelegges de fleste behovene, akkurat som et fysisk kurs.

Webinar & e-læring har hatt en sterk vekst det siste tiåret, og fortsetter å vokse. Denne type kurs tilfredsstiller behovet for rask kunnskap, levert på en enkel måte. Typiske arrangører som benytter seg av en webinar og e-læring holder ofte kurs og foredrag, med faglig innhold.

Fokus på den enkelte

Webinar og e-læring vil ikke tilfredsstille alle. Vi har fortsatt behov for menneskelig kontakt, med ansikt-til-ansikt interaksjoner. Dette punktet går derfor ut på at du må vite hva dine deltagere behøver, og hvordan behovene best kan bli tilfredsstilt. 

Trendene viser at man må fortsette å fokusere på forventningene som kundene setter til markedet og deg som tilbyder. Flere arrangører lar deltagere sette agenda, og fokuserer på å skape dynamiske arrangementer.

Digitalisering og riktig bruk av data

En økt trend som følge av blant annet GDPR, er måten man samler inn og bruker persondata. Tidligere har det vært enkelt å bruke tradisjonelle metoder som Excel, men med GDPR er man nødt å tenke annerledes, da det stillere høyere krav til deg som arrangør.

Flere arrangører går derfor over til digitaliserte påmeldingssystem, som Deltager.no, for å imøtekomme de nye personvernforordningene. I samme prosess blir de andre fordelene ved å ta i bruk et påmeldingssystem enda tydeligere.

For eksempel vil et påmeldingssystem ikke bare forenkle påmelding og betaling for dine deltagere, men du får også en bedre oversikt over dine deltagere og innhenter personsopplysninger på en forsvarlig måte. 

Dette er personopplysninger du naturligvis skal være berettiget for å innhente, slik at du kan du tilrettelegge arrangementet på en effektiv måte, holde dialog med dine deltagere før, under og etter arrangementet (les mer om hvordan du innhente samtykke for videre markedsføring i avsnittet under).

Husk at det er lettere å holde på en fornøyd kunde, enn å finne nye.

GDPR og sikkerhet

Sikkerhet på nett ble jevnlig tatt opp i fjoråret, med blant annet Facebook-skandaler, og lekking av personlig informasjon. 

Dette har gjort forbrukerne mer bevisst på hvilke opplysninger man deler, og man stiller spørsmål til hvorfor og hvordan informasjonen lagres. Som arrangør er det viktig å vite hvordan du skal forholde deg til reglene. Vi i Deltager.no har tilrettelagt for denne sikkerheten, blant annet med «samtykkemodulen»

Som arrangør står du allikevel ansvarlig for hvilken informasjon du kan hente inn. Les «dette blogginnlegget», dersom du ønsker ytterligere informasjon.

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2019 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies