Gjenåpningsplan – trinn 2: Slik planlegger du for gjenåpning med en god påmeldingsløsning

I dette blogginnlegget vil vi fokusere på trinn 2 av gjenåpningsplanen og hva du bør tenke på hvis du planlegger å gjennomføre et arrangement, kurs og lignende de neste månedene.

Informasjonen nedenfor vil ta for seg de nasjonale tiltakene, som står opplyst på regjeringens nettsider. Husk alltid å sjekke lokale bestemmelser, for å vite hva som er gjeldende for ditt arrangement.

Hva står i regjeringens gjenåpningsplan for trinn 2?

Fra 27. mai vil store deler av Norge befinne seg i trinn 2 av regjeringens gjenåpningsplan. I trinn 2 vil dette være de mest relevante for arrangement- og kulturbransjen:

  • Private arrangement som skjer i leid lokale eller på offentlig sted, kan inntil 20 personer møtes innendørs og 30 utendørs, i private hjem kan inntil 10 personer møtes.
  • Offentlig innendørs arrangement kan inntil 50 personer være tilstede uten tilviste plasser. Inntil 100 personer på innendørs arrangementer som samler deltagere under 20 år fra samme kommune. Inntil 200 personer dersom alle i publikum sitter på faste, tilviste plasser.
  • Offentlige utendørs  arrangement kan ha inntil 200 personer uten faste, tilviste sitteplasser, men 200x 3 kohorter hvis alle i publikum sitter i faste, tilviste plasser og det er to meters avstand mellom kohortene.

Dette må du ta hensyn til

Først og fremst så er ikke Regjeringens gjenåpningsplan fastsatt etter dato, men smittesituasjon. I trinn 2 vil dette være de mest relevante for arrangement- og kulturbransjen:

1. Maksbegrensning og anvisning av plasser

Kartlegg hvor mange deltagere du kan motta i henhold til om det er et ute- eller innendørsarrangement, og gjeldende lokale bestemmelser. Men sørg også å ha god kontroll på billettsalget ditt. Med en påmeldingsløsning som Deltager.no, kan du enkelt skalere maks antall billetter opp (eller ned) når som helst.

Husk at det også finnes alternative løsninger å dele opp deltagelsen, ved fysiske arrangement:

  • Legge påmelding opp mot ulike kohorter eller tidspunkt
  • Differensiere fysiske og digitale billettkategorier (les mer om hybrid nedenfor)
2. Smittesporing

Mange bruker penn og papir for å registrere kontaktopplysninger (lite smittevennlig), men noen er mer digitaliserte, der man skanner en QR-kode for å oppgi sine opplysninger via en nettside.

Intensjonen er uansett god, men dette kan forenkles i langt større grad – og man tar vare på personvernet.

Med en påmeldingsløsning vil du registrere alle kontaktopplysningene i forkant av arrangementet, og ved oppmøte kan du enkelt sjekke inn dine deltagere så du faktisk vet hvem som deltok. Dette gir deg følgende fordeler:

  • Enkel registrering via din påmeldingsside (og eventuelt betaling i samme omgang)
  • Rapport på hvem som deltok (smittesporing)
  • Trygg og sikker lagring av persondata
  • Enkelt kommunikasjonsverktøy med dine deltagere
  • Færre kontaktflater før, under og etter arrangementet
3. Kommunikasjon og oppfølging

Planlegg kommunikasjonen med dine deltagere, før- under og etter arrangementet ditt.

Med Deltager.no, så kan du automatisere (og forenkle) kommunikasjonen din ved å legge det inn i ordrebekreftelsene eller bruke vårt kommunikasjonsverktøy. Det er også mulig å sette opp automatiske påminnelser som sendes ut via e-post eller SMS, til dine deltagere.

Fremtiden er hybrid (nei – ikke bilene)

Digitale arrangement har vi blitt godt kjent med det siste året, men lettelsene i trinn 2 vil nok bane frem en ny type arrangement; hybrid.

Med et hybrid-arrangement tilbyr du billettsalg for deltagelse fysisk og digitalt. De fleste arrangører vil naturligvis ønske å gjennomføre sine arrangement fysisk (hvem savner ikke konsertene), men det vil kanskje være deltagere som kunne tenke seg et digitalt alternativ. Dette kan være av årsaker som at det oppleves tryggere og enklere med tanke på tidsbruk og reisevei.

Bruker du vår webinarløsning kan du sette opp et billettsalg for fysisk og digital deltagelse – i samme påmeldingsskjema med differensierte priser.

Fordelen er at du og dine deltagere kun forholder dere til én løsning for påmelding, betaling og gjennomføring av ditt digitale arrangement. Det gjør det enkelt og holde kontroll underveis, og effektiviserer oppfølging.

Vi hjelper til gratis og uforpliktende

Gjennom pandemien ser vi at flere og flere arrangører går over til digitale systemer, til fordel for Excel og manuelle prosesser. En påmelding- og betalingsløsning samler all informasjon på et sted. Dette gjør det enklere for deg og holde oversikt over betalingene som kommer inn, slik at du til enhver tid står med kontroll over påmeldte i henhold til kapasitet. I tillegg automatiserer man en rekke prosesser som oppfølging, betaling og alternative avbestillinger. Les mer om Deltager.no her.

BOOK ET GRATIS MØTE

Vi hjelper deg å sette opp ditt arrangement i henhold til restriksjonene frem til 10. juni. Book et uforpliktende møte med oss nedenfor.

Thomas Aas
Markedsdirektør
 
Elise Larsen
Markedskoordinator
 

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2021 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies