Hvordan skape nye inntektsstrømmer i 2021

2020 ble året der arrangørene måtte utfordre seg selv for å gjennomføre sine planlagte kurs, seminarer og lignende. Mange klarte å omstille seg i rekordfart og gjennomførte mange kurs og andre arrangement med hjelp av webinar eller live-stream løsninger. For mange åpnet dette dørene for nye markeder og nye kundegrupper. I tiden fremover, må arrangører fortsette å lete etter nye måter å levere opplevelser og kunnskap. Dette innebærer å finne nye inntekstgrunnlag, noe vi ønsker å diskutere i denne artikkelen. Her skal vi gi deg fem alternativer som vi mener er relevante i 2021

1. Gjennomfør hybrid arrangement

Arrangementer som kombinerer fysisk og online gjennomføring har fått begrepet hybrid-arrangement. Hybrid-arrangement egner seg godt dersom du ønsker å tilby fysisk deltagelse opptil en viss max antall, men også deltagelse via webinar eller live-stream.

I dag kan slike arrangement være treningsklasser (f.eks. yoga) hvor noen møter opp og noen deltar hjemmefra, stand-up show hvor et begrenset antall deltagere sitter i salen og noen i sofaen, eller en fotballkamp som streames over nett. Tilbudet er ikke helt nytt, men begrepet ble mer kjent i løpet av fjoråret.

Tips! Vurder å gjøre opptak av dine arrangementet slik at dette kan distribueres og selges separat. Dette gir også inntektskilde mot kundegruppen som ikke kunne delta. Vi skriver mer om dette under avsnittet «Automatiser dine online kurs»

Både du som arrangør og dine deltagere kan nytte godt av ordningen, da det tilrettelegger for mer fleksibilitet:

Med vårt kommunikasjonsverktøy kan du fortløpende kommunisere med dine deltagere i én utsendelse eller fordelt på f.eks. billett-kategoriene du tilbyr (eksempelvis har du forskjellig budskap til de som skal delta fysisk og via webinar eller live-stram). Det kan være at de som deltar fysisk, trenger spesifisert informasjon om oppmøte, smittevern eller gjennomføring på en forsvarlig måte.

Et viktig argument for å velge riktig påmeldingssystem ved arrangement der du selger billett til webinar eller live-stream, er at deltagerne enkelt mottar lenken for å delta digitalt. Dette får du med Deltager.no.

2. Effektiviser dine Webinar med Zapier

Mange arrangører bruker webinarløsninger som Zoom, ClickMeeting og GoToWebinar i kombinasjon med et påmeldings- og betalingssystem som Deltager.no. Med Deltager.no vil du samle deltagerinformasjon og håndtere betaling på en enkel og forsvarlig måte. Og billettinntektene overfører vi til deg hver uke.

Ved å bruke påmeldingssystem og webinarløsning separat, så vil du måtte sende lenken for å delta på webinaret eller live-streamen med e-post.

Hos Deltager.no kan du enkelt sende ut SMS eller e-post med denne lenken til dine deltagere. Skulle du ønske at all kommunikasjon skjer via webinarløsningen, så kan du enkelt eksportere deltagerinformasjonen fra Deltager.no og importere til den aktuelle webinarløsningen.

I dag har Deltager.no en integrasjon mot Zapier, som effektiviserer denne prosessen. Zapier er en plattform som automatiserer arbeidsflyter ved å koble over 2 000 apper sammen, slik at du enkelt kan sende informasjon mellom løsninger helt automatisk.

Bruker du vårt påmeldingssystem, så vil alle påmeldinger bli automatisk registrert til webinaret du har opprettet hos f.eks. Zoom. Færre manuelle operasjoner = mindre administrasjon og mer tid til å fokusere på gjennomføring av ditt arrangement.

3. Bruk en komplett webinarløsning

Gjennom Deltager.no sin komplette webinarløsning, forholder deg til én plattform for påmelding – betaling – og gjennomføring. Ved å velge en løsning som er integrert mot en tredjeparts webinarløsning, vil du uansett spare deg mye administrativt arbeid.

Takket være vår nye webinarløsning, kan du sette opp påmelding til hybrid eller digitale arrangement og motta dine deltagere betaler trygt gjennom vår betalingsløsning. Systemet sender ut automatiske e-poster til dine deltagere, med sikre lenker til ditt møte / webinar. Ønsker du å sende ut e-post eller SMS så gjør du også dette gjennom Deltager.no.

Bruker du en komplett løsning vil du som arrangør stå med mer kontroll, da all informasjon er på ett sted. Dette er fordelaktig for dine deltagere, som kan forholde seg til én leverandør gjennom hele kjøpsprosessen.

4. Automatiser dine online kurs

Vender man blikket utenfor Norge, ser vi at det blir mer attraktivt å ta opptak av sine webinar og live-stream sendinger. Dette gir arrangørene mulighet til å selge tilgang til videobibliotek med kursvideoer. Dette kan videreføres til å innebære ulike kurs eller kursnivåer. For eksempel matlagingskurs, yogakurs eller skikurs. Deretter kunne man ha brukernivåer som nybegynner, medium og ekspert. Det er opptil fantasien hva man ønsker, men på denne måten kan du bygge et bibliotek for å dele kunnskap – med video.

Poenget er å forsøke å maksimere potensialet for inntjening, da du gjør den største jobben én gang, og bygger innhold som kan selges til flere istedenfor å måtte gjennomføre samme kurs flere ganger.

Med det sagt, så betyr ikke dette at du skal utelukke å ha webinar med live-deltagelse. Dette kan jo skje hvis du for eksempel endrer innholdet i kurset (vi lærer jo nye ting hele tiden), men hvis du gjør opptak parallelt så vil du allikevel ha et materiale som enkelt kan lastes opp til videobiblioteket ditt.

 

Online kurs bibliotek

en av de største aktørene innenfor dette er Masterclass. En kurs plattform hvor man kjøper tilgang til et videobibliotek hvor du blant annet kan lære matlagning av Gordon Ramsey, eller økonomiforståelse av Paul Krugman.

På lik linje og uavhengig om du tilbyr enkelt-kurs eller en serie av kurs, kan du legge opp til direktelenke som gir deltageren tilgang til videoene du tilgjengeliggjør fra egne sider. Med Deltager.no kan du legge opp påmeldingsskjema for å selge tilgang. Gjennom vårt kommunikasjonsverktøy kan du etter påmelding dele unike lenker til dine videoer, eller legge inn passordbeskytning, for å holde kontroll over tilgangen.

 

Forhåndsinnspilte webinar

Flere webinarløsninger, tilbyr muligheten å vise film og forhåndsinnspilte webinarer, til dine deltagere. Benytter du deg av disse funksjonene, kan du spille inn innholdet én gang, også laste dette opp til ditt webinar. Det vil si at du viser et forhåndsinnspilt webinar til de som deltar live.

Holder du eksempelvis treningskurs over 12 uker, kan du legge opp til morgen og kveldsklasser hvor dine deltagere mottar likt innhold. Innspillingen kan du ellers gjøre når det passer deg, da du enkelt laster opp din gjennomføring i forkant. Setter du opp et påmeldingsskjema gjennom Deltager.no, vil du ha enkel oversikt over de deltagerne som har meldt seg på de ulike klassene. Slik kan du sikre en god opplevelse.

 

4. Selg gavekort

Dersom digitale arrangement ikke er løsningen for deg, og du kanskje venter på at Norge skal normalisere seg, så kan gavekort være en mulighet for å øke inntektsstrømmen.

Mange deltagere gleder seg til konserter, kurs og opplevelser, og har også planlagt å kjøpe billetter til ulike arrangement. Naturligvis er det mange som ikke ønsker å kjøpe billetter til arrangement som mulig blir avlyst grunnet viruset. En gyllen middelvei kan være gavekort.

Dersom en deltager kjøper gavekort til et av dine arrangement vil man få noe å glede seg til. Samtidig gjør man en god gjerning, ved å støtte arrangøren igjennom tiden. På Deltager.no kan du enkelt sette opp gavekort til dine arrangement. Du kan selv definere hvor lenge gavekortet skal være gyldig.

Derfor kan deltageren være trygg på at de vil få bruk for det før eller siden.

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2019 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies