Hybridging the gap – 4 tips til ditt hybrid event

Hvordan skaper man egentlig suksess med hybride events? Et arrangement som bygger bro mellom et digitalt og fysisk publikum. 25.mars inviterte Deltager.no, Rebel og Macsimum bransjen til debatt, for å finne ut hva som egentlig kreves av arrangørene. Med hjelp av Cisco diskuterte vi hvilke tekniske justeringer du kan gjøre for å ta ditt event til neste nivå. I tillegg fikk vi erfare live hvordan man bruker digitale verktøy for å gjøre læring gøy uavhengig av setting, tema og alder. Les våre viktigste tips, og få tilgang til opptak av gjennomføringen.

Hva krever et hybrid-arrangement?

Et hybrid arrangement kombinerer to leveringsformer, digitalt og fysisk. Dette betyr at man må planlegge to ulike arrangement, og sy disse sammen til et event som skal leveres samtidig.

Mye av grunnstrukturen er lik, men man må planlegge to gjennomføringer og hvordan man skal tilby dette på best mulig måte. Arrangementsformen er derfor mer krevende, og behøver mer forberedelser.

Hvilke tekniske midler må eller bør man tilrettelegge?

Et hybrid arrangement krever mye logistikk, og du skal kunne følge opp publikummet på en god måte hele veien. Fra deltageren melder seg på bør man tilrettelegge kommunikasjon, slik at deltageren føler at man tar eierskap i gjennomføringen, og med dette øker forpliktelsen til å delta.

Selve gjennomføringen krever og naturligvis et høyere teknisk nivå enn ved de fleste fysiske arrangementene. Man må sørge for å velge en god plattform for den digitale gjennomføringen. For mange deltagere er streaming-plattformen første møte, på lik linje med det fysiske lokalet.

Hvordan du velger å tilrettelegge teknikken rundt filming, lyd og interaksjon i salen er og viktig å vurdere og planlegge i god tid. Ønsker du eksempelvis å hente inn lyd fra salen for å gi det digitale publikumet en følelse av å være en del av det fysiske? Ønsker du at deltagerne skal kunne stille spørsmål med lyd og bilde? Dette vil muligens kreve et filmteam, med gode tekniske løsninger.

Hvordan skaper man engasjement for to publikum på samme tid?

Et suksessfullt hybrid arrangement krever ikke samme opplevelse for de digitale og fysiske deltagerne. Det er ulike behov for de som sitter hjemme og de som møter opp. Mange velger digital deltagelse av en grunn, på lik linje med de som deltar fysisk. Det er flere fordeler for begge parter, men et behov er felles – kvalitet i leveransen.

Et engasjerende innhold handler mye om at man tilrettelegger for gode tekniske løsninger slik at gjennomføringen ikke blir for statisk. For digitale deltagere kan det bety å legge opp til flere kameraer som viser flere vinkler, at foredragsholdere bruker kameraene og dermed «når deltagerens blikk», eller at man ønsker å heve nivået ytterligere slik at man kan snakke og høre diskusjoner fra salen.

Det kan i tillegg være smart å tilrettelegge for underholdende elementer underveis, for å skape dybde og avbrekk i arrangementet. Vi ønsket å tilrettelegge dette i form av et hybrid gameshow, hvor vi inviterte digitale og fysiske deltagere på scenen for å bryte opp sendingen med et mer aktivt element. Ved kortere arrangement kan det være smart og planlegge hvilken type underholdning dine deltagere setter pris på. Vi ønsket å tilby et læringsrikt arrangement, og med hjelp av Kahoot! tok vi slagordet – Make learning awesome – bokstavelig.

Hvorfor skal man gjennomføre et hybrid arrangement?

Hybrid arrangement har kommet for å bli. Det har gitt oss en ny dimensjon, og åpnet opp for en ny type tilværelse. Hybrid arrangement passer alltid, men en suksessfull gjennomføring krever en ny form for planlegging.

Mange sparer og tid og kostnader ved denne gjennomføringen kontra å gjennomføre et fysisk arrangement. Du vil som regel kunne forholde deg til en mindre lokale og få mulighet til å hente inn VIP foredragsholdere til å gjennomføre sin del digitalt. Dette vil dermed øke kvaliteten i innholdet.

Den store fordelen med hybrid arrangement er muligheten til å nå ut til flere. Du vil kunne nå ut til et større geografisk publikum, samt forlenge levetiden og derav verdien til arrangementet ved å ta det opp. Investeringen og mulighetene for videreutvikling av arbeidet er derfor et viktig aspekt å vurdere.

Gratis opptak: Hybridging the gap

Hvordan skape suksess med hybride events? Følg knappen nedenfor og få tilgang til å se vårt hybrid arrangement gratis – når det passer deg!

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2021 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies