Tips og triks til ditt online arrangement

Kundereisen for webinar eller live-stream er relativ lik som ved et tradisjonelt arrangement, men gjennomføring via skjerm er nå ny. Det betyr at du må legge en ny strategi for gjennomføring, og sette deg inn i hva deltageren vil forvente av deg på nett. I denne artikkelen diskuterer vi hvordan du kan planlegge for suksess.

Kunden først

Som alltid, bli kjent med dine deltagere, og skreddersy arrangementet for dem. Da sikrer du bedre kvalitet i ditt webinar, og mest sannsynlig fornøyde deltagere.

Start med å stille deg spørsmål om hvem din ideelle deltager er. Inkluder punkter som hvordan ser hverdagen deres ut. Da kan du og forstå mer om når du burde gjennomføre ditt webinar og om du skal la kurset gå over flere ganger, eller om ditt møte eller seminar burde ha en spesiell tidsramme. 

Spør deretter om hvorfor de har behov for ditt webinar. Ønsker dem faglig påfyll i forbindelse med jobb, burde arrangementet gjennomføres i arbeidstid. Tenkt deretter igjennom hvilke mål de vil ha i forbindelse med ditt webinar. Det dine deltagere håper på å oppnå er som regel også ditt beste salgstriks. For eksempel kursbevis, treningsglede eller lydig valp. 

På påmeldingssiden

God informasjon skaper forutsigbarhet for deg og deltagerne. Mange bruker påmeldingssiden på Deltager.no som hovedsiden for sitt arrangement. Andre arrangører har egne nettsider, hvor man skriver om arrangementet, og henviser til påmeldingssiden. Uavhengig av hva du bruker bør du gi god informasjon, som blant annet:

Fortell hva de vil lære
Mange deltagere vil komme inn på påmeldingssiden uten å ha bestemt seg for å delta, eller ikke. Gi derfor et kort innblikk i hva deltageren vil lære, og hvordan ditt arrangement dekker deres behov.

Gi informasjon nettsted webinar / live-stream
Referer til siden du bruker for å holde ditt arrangement. Dette kan være en betryggende faktor når deltagerne mottar mail med en lenke til ditt arrangement, da de kan kjenne igjen nettstedet. Dersom deltagerne ikke er vant med nettarrangement kan det og være greit å legge ved brukerveiledning til hvordan de kobler seg til webinar-rommet. Bruker du Deltager.no, kan du referere til denne veilederen: 

Hvor lang tid arrangementet vil ta
Gi deltageren et tidsestimat på hvor lang tid de bør sette av. For å holde på deltagernes interesse, anbefaler vi at du planlegger gjennomføring på rundt 45 minutter. Tidsbruken vil være avhengig av type arrangement, spørsmålsrunde og lignende, men det er greit å meddele et estimat på siden, slik at deltageren får planlagt dagen.

Eventuelle fordeler
Flere arrangører setter opp ekstra fordeler for sine online deltagere. Dette er smart for både arrangør og deltager. Dette kan for eksempel være et nett-samfunn som samler deltagere, eksempelvis Facebook / LinkedIn grupper. Da får man mulighet til å knytte kontakt og fortsette å lære av hverandre. Som arrangør står du igjen med god oversikt over dine deltagere, mer informasjon om din målgruppe, og i tillegg mulighet for mersalg 😉. ­­

Promoter eventet

Beveger du deg inn i den digitale arrangement verden, vil du støte på økt konkurranse. Denne konkurransen bør du sette deg inn i, spesielt om du satser på å øke kundemassen på nett. Du bør blant annet være aktiv på de sosiale mediene dine deltagere befinner seg på. En generell regel om sosiale medier er å skape innlegg, bilder og video som engasjerer. Skaper du engasjement for dine innlegg på sosiale medier, øker sannsynligheten for at fler vil se innleggene.

Videre kan du vurdere:
  • Skriv blogg-innlegg eller artikler på sosiale medier (som LinkedIn) om det du driver med.
  • Publiser arrangementet på sosiale medier.
  • Send ut nyhetsbrev om fremtidige arrangement
  • Plasser direkte link til ditt arrangement i e-post signaturen
  • Del korte videosnutter om det du driver med på sosiale medier
  • «Pin» viktige innlegg på toppen av din Facebook side, da vil nye besøkende få med seg dine viktigste innlegg
  • Spør andre om å dele og like innholdet. Eksempelvis andre bedrifter som støtter det du driver med eller deltagere som har deltatt på tidligere arrangement.
    (Tips: tag Deltager.no i dine innlegg, så deler vi videre med glede)

Gjennomføring

Før arrangementet starter bør du være sikker på hva du skal gjøre, og hvordan det skal gjennomføres. Vi anbefaler deg at du setter opp en sjekkliste for «kritiske» punkter du kan gå igjennom før arrangementet går live.

Spør en kollega eller en venn om de kan gå igjennom arrangementet med deg. Da kan du teste lyd og lysforhold, ved å gå med pc-en rundt i huset og finne en god plass. Dersom du kan finne et sted i huset med mye naturlig lys, vil dette oppleves mest behagelig, og gi bedre kvalitet til filmen. Du bør i tillegg forsikre deg om at høyttaleren ikke tar opp ulyder, som oppvaskmaskin og lignende.

Sjekkliste: 
  • God lyd
  • God bildekvalitet
  • Sjekk at PowerPoint /animasjoner ol. fungerer slik du ønsker
  • Forsikre deg om at linker vil fungere, slik at deltagerne enkelt kobler seg til. 
  • Husk også de enkleste tingene, som fort går i glemmeboken- som strøm på utstyr

Ta med deg kunnskapen

Vi anbefaler deg å lage gode rutiner for oppfølging. Ingen av oss vet hvor langvarig du som arrangør «må» drive digitale arrangement for å sikre inntekt. Uavhengig om du ønsker å holde på med dette til restriksjonene oppheves, eller videreføre webinar som en standard, er lærdommen like viktig. Sett opp noen viktige fokus punkter du kan analysere fra gang til gang:

  • Promoteringstiltak
    Hvor mange innlegg du publiserte i sammenheng med det enkelte arrangementet og hvordan disse presterte.
  • Antall deltagere
    Hvor mange viste interesse, og hvor mange deltok.
  • Forbedringspotensialer
    Var det noe som ikke fungerte som planlagt, som du kan løse til neste gang?
  • Hva fungerte
    Ta med deg det du vet gikk som planlagt, eller som andre roste deg for

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2019 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies