#3 LinkedIn for arrangører- betalt annonsering

Selve kampanjeplanleggeren skiller seg ikke særlig ut fra andre annonserings plattformer. Derimot er LinkedIn overlegent best på B2B målretting. Med mulighet til å selektere målgruppen mot beslutningstakere eller bygge omdømme blant studenter. LinkedIn er en super plattform med store muligheter for B2B firmaer og enkeltmannsforetak. Øyeblikket vi går inn på LinkedIn tenker vi enten på jobb eller karriere. Har du tjenester eller produkter som kan forenkle arbeidsdagen, når du mulig best ut på gjennom LinkedIn.

Innlegg #1 hvordan bygge profil, gikk vi inn på hvordan du skal snakke med målgruppen, basert på om vedkommende følger deg eller ikke. Når det kommer til betalt annonsering, står denne tankegangen fortsatt sterkt. LinkedIn er ingen salgskanal, derfor skal du ikke «pushe» produkter på folk, selv om du betaler for det.  Dersom du investerer i LinkedIn som markedsføringskanal, må du innstille deg på å bruke den som merkevareplattform, gjennom denne reisen:  

1. Ukjent – vedkommende kjenner deg ikke fra før – markedsføring: Skap interesse

2. Interessert- vedkommende kjenner til deg eller type tjenester- markedsføring: Her satser du på interaksjon, ved å skape nok interesse til å bli enda bedre kjent med deg.

Da det ikke vil fungere og satse på salgsrettede annonser, tenk at annonsen skal gi deg verdifull informasjon, og at målgruppen «bruker tid med deg». Eksempel på tilbud kan være: gratis sjekkliste, jukseark, guide, «webinar» og e-bok. Ut ifra dette vil du stå igjen med verdifull kunnskap, du kan bruke videre, ved eksempelvis nyhetsbrev, forstå hvordan de gikk frem etter klikk, og helt optimalt- de ønsker et møte med deg. Igjennom dette vil du oppnå en målgruppe som selv har stilt inn fokuset mot salg, da gangen skjer igjennom «pull» markedsføring.

Mye av innholdet er videreført fra denne videoen, dersom du foretrekker video fremfor tekst kan du se den under. Videre går vi nærmere inn på det som tas opp.

Budsjett:

LinkedIn er dyrt… Gjennomsnittlig betaler man tre dobbelt per CPC (cost per click), sammenlignet med andre publiseringskanaler. Den gjennomsnittlige CPC i LinkedIn koster mellom 50-80 kr (kontra FB på 15-25 kr). Kostnaden vil som i andre kanaler være avhengig av konkurranse, der attraktive søkeord krever større budsjett. Kvaliteten til annonsen vil også påvirke prisen du vil betale.

For å få mest ut av budsjettet anbefaler B2Linked videre at dersom man har et godt nok budsjett (nevnt over) bør man starte kampanjeperioden med en aggressiv budsjettstrategi. Dette betyr at man satser høyt i starten, og med dette byr høyere CPC, for også justere ned. Man bør justere budsjettet annenhver dag, for å undersøke hvor lavt man kan få CPC. Her er det viktig å ikke justere så langt at det går på bekostning av engasjement, men finne et gyllent punkt, hvor du beholder engasjementet, men bruker minst mulig penger.

CLV (costumer lifetime value / kundens livstidsverdi) er den totale verdien for en bedrifts kunde, sett ut ifra det totale kundeforholdet. Dette er viktig å regne ut da det koster mindre å beholde en eksisterende kunde, enn å finne nye. Hvis en gjennomsnittlig kunde er verdt 10.000 kr, og det vil koste deg mer enn 10.000 og skaffe en ny kunde basert på reklamering, markedsføring, tilbud og lignende, vil man mulig miste penger. Å forstå CLV vil derfor være et godt hjelpemiddel i utvikling av strategi, og samtidig forstå hvilken fortjeneste man kan estimere.

 

LinkedIn er en dyrere markedsføringskanal, og vil derfor naturlig være egnet for bedrifter med større beløp, enn B2C bedrifter. Selv om en kanal er dyrere, behøver det ikke bety at det ikke skal vurderes. For å legge en god strategi bør man derfor se hvilke utgifter man bør ut med, og om det er verdt kostnadene, med tanke på CLV og profitt marginen som kan inntjenes. Man bør planlegge tiden man har til rådighet, da man bør sette av tid til optimalisering av annonsene underveis.

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2019 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies