Tips til hvordan du kan velge riktig billettpris.

Å velge og sette en pris på arrangementet ditt kan være en hard nøtt å knekke.

Du må sette prisen høyt nok til å dekke eventuelle utgifter, men samtidig lavt nok for å tiltrekke deltagere til arrangementet. Og uansett om arrangementene dine konsekvent er nesten utsolgt, kan den rette prisen utgjøre en forskjell på hvor stort overskudd du sitter igjen med. Så hva er din strategi?

Mange arrangører bruker en kostnadsdekkende strategi for å avgjøre prisen på sine arrangementer. Det er enkelt; du setter prisen høyere enn kostnadene dine. Hvis arrangementet ditt koster 100 kr per deltager å arrangere og du ønsker en 10% profitt margin, så setter du prisen på 110 kr. Ferdig med saken.

Dessverre så overser denne ofte brukte strategien et veldig viktig element; deltagerne dine.

Hvis dine deltagere mener at arrangementet ikke er verdt de 110 kr, så er de heller ikke villig til å betale for det og det vil være irrelevant at du betalte 100 kr i utgifter for å sette opp arrangementet. På den andre siden, hvis dine deltagere mener at arrangementet ditt er verdt 150 kr så går du glipp av de ekstra inntektene du kunne ha fått ved å sette opp prisen.

Så, hvordan finner du den gyldne middelvei? Gjennom en verdi-basert pris strategi – en strategi som setter deltagerne dine i sentrum. Dette er hvordan det fungerer:

En verdi-basert pris strategi.

En verdi-basert strategi består av tre deler: oppfattet verdi, den faktiske billettprisen og utgiften per billett.

  • Oppfattet verdi er hva deltageren tror de vil få ut av ditt arrangement. Her er det oppfattet pris, om enn ikke realistisk, som får deltageren til å kjøpe deltagelse på ditt arrangement.
  • Den faktiske billettprisen. Dette kan være en pris som er høyere eller lavere enn den oppfattede verdien av billettprisen. Idealistisk vil den faktiske billettprisen være så nære som mulig den oppfattede verdien (uten å overstige prisen). Når den faktiske billettprisen er lavere enn den oppfattede verdien har du opprettet en merverdi for deltagerne dine.
  • Utgiften det koster deg per billett for ditt arrangement. Denne fullfører triaden for en verdi-basert pris strategi.

Setter du disse tre komponentene sammen vil det gi deg et fullstendig bilde av hva den underliggende økonomien for ditt arrangement bør være.

Deltagerne dine vil sammenligne oppfattet verdi og faktisk billettpris, mens du vil benytte deg av utgiftene dine per billett for å avgjøre hvor prisen skal ligge for ditt arrangement.

Hvis deltagernes oppfattede verdi er høyere enn billettprisen vil de kjøpe billetter. Hvis utgiftene dine er lavere enn denne prisen vil du sitte igjen med overskudd. Alle vinner!

overskudd

Uansett om en verdi-basert pris strategi er litt mer komplisert enn andre pris strategier, så gir den deg det beste grunnlaget for å lage en langsiktig økonomisk modell for dine arrangementer. Du sitter igjen med overskudd, men du sørger også for at deltagerne dine er fornøyde.

Logg deg inn på Deltager.no her eller registrer deg og opprett et nytt arrangement så du kan ta i bruk en verdi-basert pris strategi på ditt neste arrangement!

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2019 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies