Webinar guide

Webinar er et godt leveringsalternativ til deg som skal holde kurs, møte eller lignende arrangement. Lær mer om hvordan du kan velge riktig løsning.

Slik fungerer det

Å bruke en web-løsning skal være enkelt for både deltager og arrangør. Slik vil det som regel fungere i praksis:

  1. Påmelding og betaling gjøres som normalt via Deltager.no.

  2. Inviter dine deltagere avhenger av hva du synes er enklest (og her er det ingen riktig eller galt svar):
    • Send ut webinarlenken via Deltager.no
    • Send ut invitasjon fra webinarløsning

  3. Test ut det “tekniske” og gjør klar live-stream
    (de fleste tilbyr en enkel guide til hvordan du kobler deg opp til video og deltagerne)

Slik starter du

Nedenfor skal vi gi deg seks punkter du bør tenke på, dersom du skal ha webinar eller sette opp live-stream, for å kunne gjennomføre dine kurs.

Hvis du fortsatt er usikker – vil vi også anbefale deg å lese vårt kundecase:

“Fra avlyst til gjennomført”

Les hvordan Cathrine L. Strand i ‘Potensialbygger’ unngikk inntektstap ved å omstille seg og se mulighetene med webinarløsninger og live-stream.

1. Tenk på kunden først

Som alltid, bli kjent med dine deltagere, og skreddersy arrangementet for dem. Kjenner du dine deltagere, vil all planlegging bli mer effektiv. 

Valg av leverandør vil også gå raskere dersom du vet hvem som til syvende og sist skal bruke tjenesten. Som arrangør har du mulighet til å bli kjent med webinar eller live-stream løsningen på forhånd, det har ikke deltageren.

Start derfor med spørsmålene:

  • Hvem er deltageren?
  • Vil deltageren forstå løsningen umiddelbart?
  • Hva er deltagerens mål med ditt kurs? (NB! Dette er også ditt salgsargument !)
2. Velg riktig leverandør

Når du vet hvem som skal delta på dine arrangement, kan du begynne å lete etter rett leverandør. Det er mange tilbydere av webinar og live-stream løsninger på markedet. Vi har vurdert noen av de større tjenestene, og gruppert disse i ulike artikler:

Sett opp webinar – Del 1

Her tar vi for oss de største leverandørene på markedet, som enkelt lar seg bruke med Deltager.no. I denne artikkelen vil du også lese hvordan du går frem.

Sett opp webinar – del 2

I denne artikkelen gir vi deg ulike gratis løsninger. Disse vil passe best for de mindre arrangørerne, som ønsker å sette opp enkle arrangement.

3. Påmeldinggsiden = din salgskanal

Bruk påmeldingssiden via Deltager.no som hovedsiden for ditt arrangement, og sørg for god informasjon som igjen skaper forutsigbarhet. For deg og dine deltagerne.  

Sørg for at du gir god informasjon om:

  • Hva de vil lære
    Mange deltagere vil komme inn på påmeldingssiden uten å ha bestemt seg for å delta, eller ikke. Gi derfor et kort innblikk i hva deltageren vil lære, og hvordan ditt arrangement dekker deres behov.

  • Hvor holdes webinaret / live-streamen
    Opplys hvilken løsning du bruker og eventuell informasjon om hvordan de kobler seg på. 

    Husk: Med Deltager.no kan du enkelt laste opp vedlegg på påmeldingssiden

     

  • Lengden på webinaret 
    Med karanter og hjemmekontor, er man kanskje nødt til å planlegge alenetid i større grad siden hele familien må være hjemme samtidig. Gi derfor deltageren et tidsestimat på hvor lang tid de bør sette av.

    Vi anbefaler gjennomføring på rundt 45 minutter ettersom lærdomspsykologi har bevist at de fleste mennesker kun kan holde konsentrasjonen uavbrutt i 45 minutter. 

    Denne teorien forholder blant annet skoler seg til, der undervisningen varer i 45 minutter, etterfulgt av en 15 minutters pause. Tidsbruken kan selvfølgelig reguleres og lengre webinarer krever ikke noe mer enn at man har flere økter.

  • Eventuelle fordeler 
    Hvilke fordeler gir online webinar meg og mine deltagere? F.eks. kan det være at man oppretter forum via Facebook og LinkedIn, som samler deltagere.

    Da får man mulighet til å knytte kontakt og fortsette å lære av hverandre. Dette vil oppleves som en ekstra fordel, da man får enda mer ut av webinaret. Som arrangør står du igjen med god oversikt over dine deltagere, mer informasjon om din målgruppe, og i tillegg mulighet for mersalg.

4. Promoter eventet

Nå som du beveger deg inn i den digitale verden, vil du også få økt konkurranse. Denne konkurransen bør du sette deg inn i, spesielt om du satser på å øke kundemassen på nett. Du bør blant annet være aktiv på de sosiale mediene dine deltagere befinner seg på. 

En generell regel om sosiale medier er å skape innlegg, bilder og video som engasjerer. Skaper du engasjement for dine innlegg på sosiale medier, øker sannsynligheten for at flere vil se innleggene.

Videre kan du vurdere noen av disse kostnadsfrie tipsene:

  • Skriv blogg-innlegg eller artikler på sosiale medier (som LinkedIn) om det du driver med.
  • Publiser arrangementet på sosiale medier.
  • Send ut nyhetsbrev om fremtidige arrangement
  • Plasser direkte link til ditt arrangement i e-post signaturen
  • Del korte videosnutter om det du driver med på sosiale medier
  • «Pin» viktige innlegg på toppen av din Facebook side, da vil nye besøkende få med seg dine viktigste innlegg
  • Spør andre om å dele og like innholdet. Eksempelvis andre bedrifter som støtter det du driver med eller deltagere som har vært med på andre.

    Tips: Tag Deltager.no i dine innlegg, så deler vi videre med glede

5. Test, test & test:

Før arrangementet starter bør du være sikker på hva du skal gjøre, og hvordan det skal gjennomføres. Vi anbefaler at du setter opp en sjekkliste for «kritiske» punkter du kan gå igjennom før arrangementet går live. Sjekklisten bør blant annet inneholde:

  • God lyd
  • God bildekvalitet
  • Sjekk at PowerPoint /animasjoner o.l. fungerer slik du ønsker
  • Forsikre deg om at linker vil fungere, slik at deltagerne enkelt kobler seg til

Spør en venn eller familiemedlem om de kan gå igjennom arrangementet med deg. Da kan du teste lyd og lysforhold, ved å gå med pc-en rundt i huset og finne en god plass. Dersom du kan finne et sted i huset med mye naturlig lys, vil dette oppleves mest behagelig, og gi bedre kvalitet til filmen. 

Du bør i tillegg forsikre deg om at høyttaleren ikke tar opp ulyder, som oppvaskmaskin og lignende.

6. Gi god oppfølging

Vi anbefaler deg å lage gode rutiner for oppfølging. Ingen av oss vet hvor langvarig du som arrangør «må» drive digitale arrangement for å sikre inntekt. Uavhengig om du ønsker å holde på med dette til restriksjonene oppheves, eller videreføre webinar som en standard, er lærdommen like viktig. Sett opp noen viktige fokus punkter du kan analysere fra gang til gang.  

Legg igjen en kommentar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Siden 2003 har vi levert online påmeldings- og betalingsløsninger.

Vårt nyhetsbrev

Vær blant de første som hører om våre nye funksjoner og tilbud.

Hjelp?

Sjekk gjerne ut våre supportsider som besvarer det meste man kan lure på.

Copyright © 2019 Betingelser og bruk | Personvern | Cookies